De muziek doet je hart sneller kloppen en je lichaam geeft alle signalen af die
er zijn om duidelijk te maken dat het niet stil kan blijven zitten of staan. Je
wilt dansen, dat is duidelijk, maar wat als je meer wilt doen dan een beetje meedeinen..
Bewegen op muziek
Bewegen op muziek kan iedereen; Baby's zwaaien met hun armen bij het horen van een
leuk liedje, de gemiddelde café bezoeker wiegt vrolijk heen-en-weer op de mee-zingers
en zelfs de meest ingetogen club-gasten kunnen het daar aan de kant van de dansvloer
niet laten om met hun hoofd mee te knikken op de beat van de muziek. Dansen gaat
dus vanzelf… De kans is zelfs groot dat je als kind beter danste dan nu met de rem
die in de loop van de jaren is ontstaan door schaamte of onzekerheid. Maar daar
gaat het in dit artikel niet om. Nog steeds kan iedereen dansen, dat is volgens
mij zeker! Dansen op de muziek is echter iets wat niet iedereen doet..
Natuurlijk zijn er mensen die zich onbewust vloeiend en schitterend over de dansvloer
bewegen. Het zit er dan gewoon in kan je wel zeggen. Leren dansen op muziek kan
daarentegen ook nog steeds wel. Het gaat het best wanneer je je bewust bent van
de geluiden die je hoort. Een mooi nummer is één geheel geworden door het knappe
werk van de muzikanten, maar uiteindelijk zit er een opbouw in die bepaalt wanneer
je je wel en niet heftig hoeft te laten gaan.
Hierna volgt een stappenplan die je kan gebruiken om je bewust te worden van de
moves die je tijdens het uitgaan op de dansvloer zou kunnen maken. Ook zet ik uiteen
hoe je een nummer uiteen kan rafelen om er op een gestructeerde wijze danspassen
op te maken: een Choreografie
Muziek luisteren
Couplet en Refrein
Wanneer je thuis een muziekje aan hebt staan kan je opgaan in de mooie muziek of
tekst zonder er bij na te denken. Om je lichaam te laten bewegen op muziek kan het
daarentegen een stuk makkelijker zijn als je oefent met het horen van de verschillende
blokken waaruit het nummer bestaat. Vaak zijn er in elk geval een couplet en refrein.
Het refrein herhaalt zich regelmatig als het deel wat uiteindelijk vaak door veel
mensen meegezongen kan worden, omdat de tekst vaak het zelfde is. Daarbij bevat
het refrein vaak het kernonderwerp van het nummer. De coupletten vertellen vaak
in een wat rustiger tempo, met een andere melodie het verhaal rondom het refrein
en gedurende het nummer wordt duidelijk hoe de schrijver op de tekst van het refrein
is gekomen. Je herkent ook steeds beter het moment waarop het refrein eraan zit
te komen. Dit is een belangrijke stap in leren dansen op muziek. Het is handig om
in de nummers dit verschil te herkennen. Zo voorkom je vaak al het ongemakkelijke
moment van de vrolijke huppel als de muziek net wat rustiger gaat.
Tellen
Na het leren kennen van de grove structuur van een nummer kan je hetzelfde nummer
nog eens luisteren en proberen ook de verschillende coupletten en refreinen in stukjes
te delen door met de muziek mee te tellen. Over het algemeen bestaat elk verschillende
onderdeel van de muziek uit blokjes van 8 tellen muziek.
Je zal hierbij gaan herkennen dat bepaalde woorden of een deel van een melodie op
een zelfde getal binnen deze 8 tellen terug komt. Het begin en het eind van een
zin of melodie valt meestal binnen de 8 tellen en een herhaling hiervan kan je weer
koppelen aan een reeks van 8 tellen.
Wanneer moet je beginnen met tellen? Dit is iets wat afhangt van de beat in combinatie
met de tekst en melodie. De beat is het geluid wat oorspronkelijk de trommelslag
is geweest. Tegenwoordig hoor je niet meer altijd een trommel of drumstel, maar
wel vaak een gelijkmatige tik die je met een trommelslag kan vergelijken. Deze trommelslag/beat
is de maat van de muziek. Het tellen van de muziek doe je op de maat van de muziek.
In de meeste nummers begin je met tellen op de eerste beat in combinatie met het
begin van een zin die gezongen wordt of het begin van een melodie die zich gedurende
het nummer herhaalt.
Het is vaak makkelijker om gedurende een nummer met tellen te beginnen dan aan het
begin van een lied, omdat het dan soms een verrassing is wanneer de melodie of zanger
begint.
Let op: er zijn uitzonderingen waarbij een nummer juist niet een regelmatige samenhang
heeft tussen beat, tekst en melodie. Dit maakt een nummer vaak juist bijzonder en
leuk om naar te luisteren. Wanneer je eenmaal hebt
leren dansen op muziek hoeft
dit geen probleem te zijn en herken je de afwijkende structuur uiteindelijk ook
weer, maar voor het oefenen kan je het beste een eenvoudig gestructureerd nummer
gebruikt worden. Pak zonodig pen en papier en vink voor elke 8 tellen af. Begin
elke 4x8 tellen op een nieuwe regel en sla een regel over wanneer je hoort dat een
nieuw deel van de muziek (refrein of couplet) gestart is.
Het zal je opvallen dat een lied vaak niet alleen een terugkerende opbouw heeft
van refrein en couplet. Het is ook vaak gelijkmatig verdeeld in blokjes van 4x8
tellen waarbij een refrein of couplet 4x8 tellen of 2x 4x8 tellen duurt.
Voorbeeld
Luister onderstaande nummer van Mims (Move, if you Wanna) en kijk naar het voorbeeld.
Move (if you Wanna) – Mims:
Intro
Bel
IIII (refrein) move if you wanna move… {1e 2x8 lage stem; 2e 2x8 hoog)
IIII (couplet) 2 rappers 1e 2x8 ene stem 2e 2x8 andere stem
IIII idem
IIII (refrein) move if you wanna move… {1e 2x8 lage stem; 2e 2x8 hoog)
IIII (couplet) 2 rappers 1e 2x8 ene stem 2e 2x8 andere stem
IIII idem
IIII (refrein) move if you wanna move… {1e 2x8 lage stem; 2e 2x8 hoge stem)
Even stil:
Outro:
III (fading: bah bah bah beat it up like a drummer..)
Noteer eventueel opvallende kenmerken van de muziek bij de blokjes die je noteert.
Zo herken je later de muziek gemakkelijker in je schema en kan je de dans beter
afstemmen op de muziek. Dan zal je ook opvallen dat er tussen deze "blokjes" refreinen
en coupletten ook soms "kale" muziek doorgaat op de maat van het refrein of couplet
of zelfs helemaal afwijkend.
Bridge
Het stuk kale muziek op de maat van het refrein of couplet duurt vaak 2x8 tellen
of een veelvoud daarvan. Een afwijkend stuk muziek heeft ook vaak 2x8 tellen of
een veelvoud daarvan en wordt ook wel de Bridge genoemd.
Intro/Outro
De muziek begint al voor er gezongen wordt. De muziek eindigt vaak met een opvallend
slot: een knal of een duidelijke slotzin, maar ook vaak door herhaling van het refrein
die je steeds vager hoort (fading) In eerste instantie kan je je bij het maken van
de dans richten op het "midden" van de muziek en in de loop van de tijd ideeën opdoen
om je dans spetterend te beginnen (intro) of eindigen (outro).
Als we terugkijken op bovenstaande structuur kunnen we het onderscheid maken in
de volgende onderdelen van muziek:
- Intro
- Couplet
- Refrein
- Bridge
- Outro
Het maken van een dans op muziek
Stel er is een lied met bovenstaande opbouw en je wilt er een choreografie op maken.
Je kent de muziek, je hebt het immers minstens 3x gehoord. Je kan het deel van
de muziek waar je een stukje dans op wilt bedenken nog eens luisteren en
vaststellen welke beweging dit bij je oproept.. iets van wandelen, springen,
bewegen van je schouders, handen, armen, hoofd of juist niets.
Vervolgens kan je de muziek uitzetten en de beweging die je in je hoofd had uiteenzetten
in stapjes die je kan koppelen aan de tellen die je in eerste instantie had herkend
bij het luisteren naar de opbouw. Wanneer je de beweging uiteen hebt gezet in stapjes
weet je of je het deel van de muziek vol hebt gemaakt. Zo niet, verzin je nog een
aanvullend passend deel wat ook op de tel uitgevoerd kan worden en zodra je tevreden
bent met een geheel van bewegingen die samen een deel van de tellen opvult is het
leuk om de muziek aan te zetten een het te proberen.
Het begin van je choreografie staat!
Maak op deze manier stapsgewijs een deel van de muziek of het hele nummer af en
je hebt een dans op de maat van de muziek van het nummer waar je graag op wilde
dansen.
Tips bij het maken van je eigen choreografie:
- Voor een eenvoudige choreografie kan je je beperken tot het bedenken van 2 blokken
pasjes:
1 voor elk refrein
1 voor elke couplet
+ eventueel iets voor het opvullen van een afwijkend deel (bridge)
+ eventueel iets bijzonders voor de intro/outro
- Voor een choreografie waarbij je feeling krijgt met de muziek is het aan te raden
rekening te houden met de tekst en opbouw van de muziek. Hierbij hoef je niet alleen
te denken aan het uitbeelden van woorden als groot klein, voor, achter en jij en
ik, maar vooral ook door rekening te houden met accenten in muziek die naast de
beat te horen zijn. Een knal of bijzonder instrument die je af en toe duidelijk
hoort. Een lange toon of kort geluid.. het zijn die tonen en momenten die de muziek
van elkaar doet onderscheiden en dus ook jouw dans doet onderscheiden van die van
anderen.
- Het tellen op muziek kan op de maat: 4x8 tellen gelijkmatig met de beat, maar
het kan ook sneller door tussen de beat door te tellen. Dit betekent dat je in gedachten
een extra beat verzint die tussen de eigenlijke beat door de maat van je dans wordt.
Dit kan gedurende de hele dans of af en toe gedaan worden om te voorkomen dat je
dans sloom wordt. De duur van een blok in de muziek wordt hiermee uiteraard niet
langer maar je krijgt wel meer tellen (8 tellen in de tijd dat je er normaal 4 telde)
en hierdoor kan je meer verschillende bewegingen maken binnen korte tijd. Een trucje
om deze manier van tellen in praktijk eigen te maken is door hardop niet 1-2-3-4
maar 1-en-2-en-3-en-4 te tellen. Hiermee behoud je de logica van de de reeks van
4x8 tellen maar heb je het dubbele aan momenten die je op kan vullen met verschillende
passen.
Tot slot: kijk hieronder naar de mooie choreografie van LUAM:
Heb je naar aanleiding van die artikel nog vragen of opmerkingen? Stuur gerust een e-mail
naar
info@datkanikzelf.nl.
Wil je nog meer leuke
danspasjes zien? Kijk dan op
dance-routines.blogspot.com.