Dat Kan Ik Zelf . nl
De doe-het-zelf website voor slimme mensen ™

1 nov. 2007

Inkomende links OK, Uitgaande links NEE

Het wederzijds uitwisselen van links, is voor de meeste mensen één van de belangrijkste strategieën van ”link building”. De meeste mensen begrijpen dat links belangrijk zijn, maar ze begrijpen over het algemeen niet waarom dit zo is. In een notedop: een inkomende link naar jouw website wordt door de zoekmachines traditioneel gezien als een ”stem” voor jouw website. Een inkomende link van een onderwerp- of themagerelateerde website is beter dan een inkomende link van een website met een volledig ander onderwerp. Een inkomende link van een belangrijke website telt ook zwaarder.

Maar…, de regels zijn gewijzigd! Webmasters werkten vol overgave om links te bouwen om de rankings in de zoekmachines te beïnvloeden. Maar, Google keurt het kopen van inkomende links en het wederzijds linken niet goed en heeft onlangs de duimschroeven iets aangedraaid.

Slechte links

Sommige links zijn slecht… bijvoorbeeld, als je een bedrijf bent dat auto’s verkoopt en je hebt meerdere volledig onbelangrijke links naar internationale hotel websites. Dit heeft een zeer negatieve invloed op je website! En wat betreft "Free For All" link sites en web rings… dat is zelfmoord in cyberspace! Waarom? Omdat dit een duidelijk en volledig onverdedigbare poging is tot het bedriegen van het systeem!

Wederzijdse/wederkerige links

Wederkerige links zijn nog steeds wel waardevol wanneer de link titels expliciet zijn en de pagina die naar jouw website linkt een hogere pagerank heeft dan de pagina in jouw website waar de wederkerige link zich bevindt. Het concept dat een link naar jouw pagina jouw een stem oplevert, heeft een keerzijde: een link vanaf jouw website naar een andere webpagina vermindert het totale aantal stemmen van jouw website met één stem! Dit betekent dat wederzijdse links een minimale winst (of erger, verlies) oplevert ten opzichte van eenzijdige inkomende link.

Eenzijdige uitgaande links

Stel dat je een website hebt over je favoriete band en op die website plaats je links naar andere websites over die band. Is dat slim?

Zeer zeker niet! Je geeft juist stemmen aan je concurrerende pagina's en je krijgt er niets voor terug. Je kunt het wel doen, maar er valt voor je zelf niets te winnen door links te plaatsen naar een site die niet teruglinkt. Zorg er in ieder geval voor dat je uitgaande links het “nofollow” attribuut bevatten, zodat de zoekmachines weten dat de uitgaande link geen stem is van jouw site naar die site!

Voorbeeld: <a href="https://link_naar_andere_site.nl" rel="nofollow">linktitel</a>

Tekstinhoud van inkomende links

De inhoud van links is kritiek omdat Google en andere zoekmachines hebben besloten dat ze je niet kunnen vertrouwen of je wel eerlijk bent over je website! Er zijn twee groepen webmasters – degenen die niet zoveel weten hoe het allemaal werkt en degenen die meer weten dan ze zouden moeten weten. Er zou ook een derde groep moeten zijn die gewoon goede websites bouwt met interessante inhoud, die automatisch hoog scoort in zoekmachines, maar niemand heeft die de laatste jaren nog gezien…

De groep, die meer weet dan ze zouden moeten weten, pakt elke aanwezige kans om de zoekmachines te kunnen manipuleren en domineren. Dit ten koste van degenen die het trucje nog niet eigen zijn. Daarom heeft Google besloten dat het essentieel is dat er een externe correlatie moet zijn tussen wat JIJ zegt waar je website over gaat en wat een ANDER zegt waar jouw site over gaat… Dit wordt gedaan door de woorden in de linktitel van alle naar jouw site verwijzende inkomende links te analyseren. Wanneer keyword(s) NIET in links naar jouw site staan, dan wordt je niet gerankt voor die keyword(s)!

Voor veel websites is dit de hoofdreden dat ze merkbaar gedaald zijn in de rankings de afgelopen maanden. Bij de meeste oudere sites zal de meerderheid van de inkomende links gebaseerd zijn op hun bedrijfsnaam en NIET op hun activiteiten, producten, diensten, locatie, enz. Dus, als je speculaas verkoopt, dan zullen de meeste inkomende links het woord "speculaas" moeten bevatten en niet slechts je bedrijfsnaam, om hoog te ranken voor het woord "speculaas"!

Backlink analyse

Backlink analyse onthult deze tekortkoming vrij snel, en gelukkig is het mogelijk om dit tegen te gaan door eenzijdige inkomende backlinks met meerdere linktitel-combinaties te bouwen met een diversiteit aan relevante keywords. Dit vereist enig keyword-onderzoek, en het is saai, maar als je het niet doet, dan zul je NIET stijgen in de zoekmachines. Maar je concurrenten misschien wel…

Auteur: JCS (november 2007)