4 dec. 2007
Het kiezen van de meest effectieve kleuren voor je site - De Psychologie van kleur
Veel site ontwikkelaars verkijken zich op de zaken die spelen bij het kiezen van de kleuren voor de site. Hier moet rekening worden gehouden met een drietal onderdelen, namelijk:
- Het Psychologische effect van kleuren.
- Leesbaarheid van de site.
- De samenstelling van de gekozen kleuren van achtergrond, afbeeldingen, links en tekst.
Wanneer deze onderdelen mee worden genomen in de keuze dan zal je gegarandeerd een professionele site maken die de kijker de stemming zal geven die jij graag wilt overbrengen. Op deze manier zul je tevens eerder terugkerende kijkers op je site kan verwachten.
Karakteristieken van kleur
Hieronder zullen een aantal karakteristieken van kleuren worden gegeven waar rekening mee moet worden gehouden tijdens het ontwerpen van je site.4. Kleuren hebben binnen negentig seconden effect op onze emoties, hiervan heeft tussen de 62% en 90% een beoordeling gemaakt van de site op kleur alleen.
5. Je kleurkeuze kan motiveren, imponeren en overtuigen.
6. Kleuren beïnvloeden het gedrag van de kijkers enorm.
7. De resultaten van emoties en gedrag verschillen per cultuur.
8. De kleurkeuze stuurt een specifiek bericht naar de kijkers dat jezelf kan bepalen.
Het Psychologische effect van kleuren
Met het feit in gedachten dat "mensen meer op niet-verbale signalen antwoorden dan op verbale" is het erg belangrijk dat je de kleuren kiest waarmee je de emotionele stemming oproept bij de kijker die jij graag wilt. Hieronder worden een aantal kleuren genoemd met daarbij de emotionele stemming die het bij de kijker zal doen oproepen:Oprechtheid, zuiverheid en toewijding. Wit is de beste kleur voor de achtergrond van een site. Op zakelijk gebied betekent het verfrissing. | |
Stoutmoedigheid, macht, autoriteit, verleidelijk, kwaadheid, verfijning en klassiek. Zwart is de beste kleur voor tekst op een lichte achtergrond. Een zwarte achtergrond is te zwaar voor de ogen. | |
Kracht, seks, opwinding, passie, snelheid, gevaar, agressiviteit en trekt aandacht. Op zakelijk gebied betekent het schuld. Rood is de meest emotionele kleur van allemaal, het stimuleert een snellere hartslag en ademhaling. | |
Veiligheid, vertrouwen, betrouwbaarheid, frisheid, trouwe, persoonlijke bezitting en waardigheid. Blauw is de populairste kleur. Op zakelijk gebied betekent het fiscale verantwoordelijkheid. | |
Overvloed, gezondheid, vruchtbaarheid, vrijheid, genezing, natuur, groei en jaloezie. Op zakelijk gebied betekent het status en rijkdom. Groen is de meest gemakkelijke kleur voor de ogen. | |
Doeltreffendheid, beleefdheid, rijkdom en nuttigheid. | |
Ernst, autoriteit en uitvoerbaarheid. Op zakelijk gebied betekent het traditie. | |
Zachtheid, zoet, vrouwelijkheid, welzijn, onschuld en voeding. | |
Waardigheid, geestelijkheid, koninklijk, luxe, rijkdom, autoriteit, bedroefdheid en verfijning. Op zakelijk gebied betekent het goede kwaliteit. | |
Speelsheid, genoegen, warmte, gejuich, trilling, kracht, duurzaamheid en ambitie. | |
Zonneschijn, warmte, gejuich, geluk, lafheid en jaloezie. Op zakelijk gebied betekent het intellectualiteit. Geel versterkt de concentratie en is één van de zwaardere kleuren voor de ogen. |
Conclusie
Wanneer je de kleuren gaat kiezen voor je site bedenk dan eerst de doelgroep om op die manier te bepalen welke stemming en welk bericht je bij de mensen wilt laten opkomen. Kies daarna pas de kleuren aan de hand van de karakteristieken.Auteur: RvD (december 2007)